Kaspersky presenterar idag en undersökning om europeiska dataanvändares attityder kring internetintegritet och digitala fotspår.
Undersökningen visar att de flesta användare har bristande kontroll över sin digitala närvaro – och att många användares karriärer har påverkats negativt till följd av deras sociala medie-publiceringar.
Undersökningen, i vilken 8500 internetanvändare i åldersgruppen 16 år och äldre i 11 olika europeiska länder deltagit, visar att många internetanvändare överskattar sin förmåga att kontrollera sin digitala persona. 82 procent uppger exempelvis att de önskar radera sina gamla sociala medie-inlägg permanent – vilket i dagsläget inte alls är möjligt att göra. Bland användare inom generation Z, uppger hela 86 procent att de skulle vilja göra detta.
Chefer studerar anställdas sociala medier – men långt ifrån alla anställda ser över gamla inlägg
Undersökningen visar även att det kan vara tabubelagt att publicera inlägg inom vissa ämnen. 38 procent uppger att inlägg som är nedsättande mot personer med funktionsvariation kan ha negativ effekt på inläggsförfattarens arbetskarriär, 34 procent uppger det samma om anti-Covid-vaccin-inlägg, och 32 procent om inlägg med ett transfobiskt språk.
Hälften av tillfrågade chefer uppger att de undersökt kollegors online-närvaro i samband med att de tillträde sin tjänst, och över 40 procent av alla tillfrågade uppger att de känner någon som publicerat någonting i sociala medier som sedan påverkat deras yrkeskarriär negativt. Trots detta uppger en tredjedel av samtliga respondenter att de aldrig sett över eller raderat sina gamla sociala medie-inlägg.
Samtidigt uppger 42 procent att de anser att deras sociala medie-profiler inte är representativa för vilka de är, och 48 procent tror att andra kan få en felaktig bild av dem, utifrån deras tidigare online-aktivitet.
Hela 81 procent av personer mellan 16 och 21 år tror att de kan radera sin tidigare online-aktivitet om de vill – vilket de i själva verket inte alls har möjlighet att göra.
Många omedvetna om att våra digitala spår finns kvar – även efter vår bortgång
Det är allmänt känt att miljoner människor lämnar kvar digitala spår långt efter att de själva har gått bort, utan att deras anhöriga kan göra någonting åt det. Trots detta visar undersökningen att 30 procent aldrig har funderat över vad som händer med deras digitala spår när de själva dör. 19 procent tror felaktigt att deras sociala medie-konton automatiskt raderas vid deras bortgång.
Vid sidan om detta uppger 37 procent att de skulle vilja logga in på en avliden förälders sociala media-konto om de fått inloggningsuppgifter i testamentet. Samtidigt uppger lika många respondenter att de själva inte skulle vilja inkludera lösenord till sina sociala medier i sitt testamente.
– Data finns överallt i våra liv, och det är omöjligt för oss att helt kontrollera vår digitala persona, säger David Emm, Principal Security Researcher, Global Research & Analysis Team, Kaspersky. Det är därför viktigt att vara medveten om att allt vi publicerar, och alla våra övriga digitala fotspår, kan påverka oss – och andras bild av oss – nu, och i framtiden. Kaspersky uppmanar alla användare att undersöka vad de har möjlighet att radera, och vad som inte går att radera, för att man ska kunna ha en mer medveten digital närvaro.