Första veckan på jobbet efter en lång härlig semester? Då kanske det känns lite tungt att börja jobba igen, så är det för de flesta. Här är några tips från Puls Solutions på vad du som chef kan göra för att boosta motivationen hos dig själv och dina medarbetare:
Ta det lugnt de första dagarna
Ta lite tid på er att komma igång innan ni drar på för fullt efter semestern. Boka t.ex in en lunch eller fika för att prata om hur ni haft det i sommar.
Fundera på vad det är som är bra med att jobba hos er
Boka in en stund med din grupp och låt var och en fundera på minst tre saker som är bra med er arbetsplats. Låt var och en skriva ner det man tycker är bra och kort presentera för gruppen och summera. Skriv ner och spara denna guldgruva med styrkor som ni kan fortsätta att jobba med.
Skapa en vision för hösten
Samla din grupp och gör en snabb summering av hur läget är hos er just nu och vad ni kommer att jobba med under hösten. Är det något som kommer att påverka teamet positivt?
Fundera på hur ni är mot varandra
Låt teamet reflektera över era invanda vanor och beteenden som ni har hos er. Hur vill ni vara? Hur är ni med varandra? Är det något ni skulle vilja ändra på? Vad är viktigt att ni fortsätter att göra?
Boka in ett en-till-en möte med respektive medarbetare
Boka in ett kort möte med respektive medarbetare redan nu i augusti. Fråga kanske hur sommaren har varit och lyssna på svaret. Ös gärna på med beröm och berätta hur du värdesätter det jobb som just den medarbetaren utför. Kanske det var något bra som hände före sommaren som du kan ta upp igen och påminna medarbetaren om?