House of How har anställt tio personer som skapar innehåll till Minecraft under sommaren. Alla är antingen nuvarande eller tidigare studenter på indiespelutbildning på Boden Gamecamp.
Möjligheten att jobba helt digitalt gör att spelindustrin generellt klarat Coronapandemin bättre än många andra branscher. House of How har också kunnat erbjuda praktik och nu anställning till flera studenter på distans.
– En av anställningarna är permanent, de andra nio är troligen mer kortsiktiga men det betyder allt mellan 2-6 månader, kanske längre. En del hoppas vi kunna behålla och få hjälp av på deltid även när de fortsätter studera eftersom de gjort ett jättebra jobb, säger Russ McMackin, grundare och ledare på House of How.
Seattleföretaget, som startade upp sin satellitstudio på Boden Business Park för 1,5 år sedan, jobbar dels med att skapa innehåll till Minecraft och dels med egna projekt. Under våren var de mitt uppe i att göra sitt kommande spel Voxelcrawl redo att visas upp för utgivare, men i samband med pandemin ökade intresset för Minecraft vilket gjort att allt fokus nu ligger på Microsofts jättespel.
– I april började försäljningen öka. Så vi lade mer resurser på den sidan och gick från ungefär fyra till kanske 30 personer som jobbar med det, och de flesta av dem är i Boden eller har varit i Boden tidigare, säger Russ.
Tanken är att intäkterna de genererar från Minecraft nu ska användas till att finansiera bolagets kommande projekt. Och Boden är en central del i House of Hows planer för framtiden.
– Vi kommer troligen fortsätta expandera långsamt i Boden hela tiden, jag väntar mig inte att vi kommer sluta med det. Vi planerar definitivt att ta emot praktikanter nästa år igen och vi tar ju bara emot praktikanter om vi tror att vi har chans att anställa dem sen, säger Russ McMackin.