De senaste 18 månaderna har varit några av de mest utmanande, om inte de mest utmanande månaderna i affärshistorien.
När företag kämpade för att hitta en väg framåt i det kaos som pandemin över en natt förde med sig blev det viktigare än någonsin att förstå och anpassa sig till kundens tidsanda – och det var hos marknadsförarna man sökte svaret.
Enligt rapporten Morgondagens marknadsdirektör hittar framtidens marknadsdirektörer sin motivation till att nå ledande positioner i viljan att förändra hur marknadsföring fungerar till det bättre.
Undersökningen, som gjordes bland 1100 marknadsförare, har studerat hur pandemin har påverkat marknadsförarnas strategiska, operativa och kreativa inställning till ledarskap inom marknadsföring. Resultatet ger en bild av vilka egenskaper dessa framtida marknadsdirektörer kommer bidra med, uppdelat på fyra huvudområden:
Förändringsagenter
Trots de utmaningar som seniora marknadsförare står inför i dag strävar nästan alla (99 %) efter att bli marknadsdirektör. Undersökningen visar att för morgondagens marknadsdirektörer är den största drivkraften för karriärsutveckling inte pengar, utan möjligheten att förnya och förändra marknadsföring till det bättre (27 %).
Omvandlingen av marknadsföringen ska ske genom att investera i sätt att:
- Förbättra insynen i de främsta affärsprioriteringarna och den främsta strategin (48,2 %)
- Minska repetitiva eller vardagliga arbetsuppgifter (35,5 %)
- Minska distraktionen som orsakas av att använda så många digitala verktyg (42,8%)
- Skapa en samlad plats för att hantera allt arbete (37,1 %)
Digitalt i första hand
Undersökningen visar att 79 procent av marknadsförarna regelbundet använder data för att fatta välgrundade marknadsföringsbeslut. Och mer än tre fjärdedelar förlitar sig på teknik för att:
- Hantera mångfacetterade kampanjer, program och kreativa tillgångar (79 %)
- Anpassa kundresan (78 %)
- Effektivisera marknadsföringens arbetsflöden och resurser (78 %)
- Påvisa marknadsföringens värde för resten av verksamheten (77 %)
Vetenskapen om marknadsföring – den datadrivna, logiska strategin – kommer att vara grundläggande för morgondagens marknadsdirektörer.
Hybridkreatörer
Majoriteten av de tillfrågade marknadsförarna (71 %) höll med om att kreativiteten blivit lidande under pandemin. Nästan åtta av tio (79 %) planerar att återinföra fysiska möten, för att uppmuntra kreativt tänkande, när arbetsgruppen återvänder till kontoret. Samtidigt som sammanstrålandet på kontoren förhoppningsvis kommer att blåsa nytt liv i den kreativa lågan, inser nästa generations marknadsdirektörer också att teknik kan bidra till att skapa utrymme för kreativitet och innovation, (30 %) och mer än två tredjedelar (68 %) vill se investeringar i teknik som främjar en kultur av kreativitet. Detta kommer att släppa fram en ny generation av hybridkreatörer, som kan växla mellan digitala och fysiska arbetssätt, för att maximera kreativitet och innovation och leverera framstående kundupplevelser.
Skickliga företagsledare
Utöver stort ledarskap, strategiskt tänkande, utmärkt kommunikation och förståelse för marknadsföringstekniker är det förmågan att leda i en ständigt föränderlig miljö som kommer att avgöra marknadsdirektörens framgången. De färdigheter som behövs för att klara det är i mångas ögon inte typiska marknadsföringskompetenser. Vår undersökning visar att morgondagens marknadsdirektörer upplever att de behöver utveckla en bred kompetens för att kunna axla rollen som skickliga ledare som bidrar till att driva innovation och tillväxt för sina organisationer. Dessa utökade färdigheter inkluderar:
- Dataanalys, ekonomi, projektledning och att samordna arbetsbelastningar (31 %)
- Hantera och motivera människor (26 %)
- Affärsstrategier och digital transformation (21 %)
Läs hela rapporten Morgondagens marknadsdirektör för att få en större inblick i vilka egenskaper som kommer genomsyra framtidens marknadsföringsarbete.