Under pandemiåren har svenskarna upplevt färre problem med hybridarbete jämfört med andra länder i Europa.
Det visar en ny studie från kommunikationsföretaget Poly som också visar att investeringarna i rätt teknik har varit höga i Sverige.
Men trots att samarbetet har visat sig fungera bra för de svenska medarbetarna har företagskulturen blivit lidande.
I dagens arbetsliv är det hybrida arbetssättet ett faktum. Allt fler anställda har insett de stora fördelarna med att arbeta på distans för att få livspusslet att gå ihop. Nu visar en ny undersökning, som tagits fram av Poly, att andelen av de svenska medarbetarna som har upplevt svårigheter med det hybrida arbetssättet är lägre jämfört med andra länder i undersökningen. Endast 6 procent av de svenska respondenterna har upplevt samarbetssvårigheter till skillnad från 13 procent i Storbritannien och 16 procent i Spanien.
Tekniken är högt prioriterat
För att förenkla arbetet för de svenska hybridarbetarna har många företag investerat i teknik. Undersökningen visar att headset är den vanligaste investeringen, där hela 92 procent av arbetsgivarna uppger att de har investerat eller planerar att investera i nya headset för att förenkla hybridarbetet. Detta är något högre siffror än vad vi ser i Storbritannien, där motsvarande siffra är 89 procent, och i Spanien där motsvarande siffra är 87 procent. Trots att detta inte ensamt förklarar de mindre upplevda samarbetssvårigheterna med hybridarbetet i Sverige kan det vara en effekt.
Företagen måste fokusera på att återbygga företagskulturen
Det som däremot har blivit mer drabbat i Sverige jämfört med andra länder i Europa under hybridarbetet är företagskulturen. 16 procent av arbetstagarna ansåg att företagskulturen har varit den delen av arbetet som har blivit mest lidande till följd av hybridarbetet, till skillnad från tio procent i Storbritannien och elva procent i Spanien.
I dag räcker det inte med att endast organisera om sitt kontor för att möta de hybrida medarbetarnas krav i form av rätt teknik, fler tysta zoner på kontoret och mötesrum av varierande storlek, menar Poly. Företagen måste nu också fokusera på att bygga kulturen genom att exempelvis arbeta utifrån en stark vision som lämpar sig för den nya hybrida samtiden, bygga sociala områden på kontoret för informella diskussioner och utföra informella aktiviteter som passar alla medarbetare, oberoende av var ifrån arbetet sker.