Många organisationer har svårt att skapa en innovationskultur, trots att de uppger att de prioriterar digital transformation.
Det visar en ny undersökning från det svenska IT-företaget Snow Software.
Undersökningen visar att IT-avdelningar har fastnat i att arbeta reaktivt och har svårt att få överblick över sin teknikmiljö.
Snow Software har nu släppt årets upplaga av IT Priorities Report, och enligt den håller en stor andel av IT-medarbetarna, 94 procent, med om att innovation är ett av de viktigaste målen och att det som hindrar den är att lyckas bygga kulturen. Mer än hälften, 70 procent, av medarbetarna anser att deras avdelningar ägnar för mycket tid åt att lösa problem, vilket minskar möjligheten att vara innovativa. Åsikten delas också av 71 procent av IT-cheferna globalt.
– Förmågan att löpande ha en heltäckande bild av och förståelse för alla sina teknikresurser är avgörande för att skapa en miljö som möjliggör innovation och tillväxt, säger Alastair Pooley, Chief Information Officer på Snow.
Pandemin har satt sina spår
IT-avdelningarna fick rent generellt mer respekt och uppskattning från andra verksamhetsområden under pandemin tack vare sin avgörande roll i att göra det möjligt för alla att fortsätta göra sitt jobb även när kontoren stängdes ner. 82 procent av IT-medarbetarna och 89 procent av IT-ledarna upplever dock att de behöver mer hjälp från de andra avdelningarna för att snabbare kunna föra den digitala transformationen framåt.
– Övergången till distansarbetet och den ökade digitaliseringen skapade utmaningar för IT-avdelningarna på ett sätt vi aldrig sett förut. Att man lyckades så väl gav IT-medarbetarna självförtroende och resiliens, men den digitala transformationen hos de egna organisationerna kräver engagemang från chefer inom alla verksamhetsområden. IT-avdelningarna måste komma på hur de kan bygga en kultur som stöder innovation och kreativitet när det nu inte bara handlar om att överleva utan också vinna konkurrensfördelar, fortsätter Alastair Pooley.
Undersökningen konstaterar även i sina slutsatser att:
- Det är prioriterat att minska säkerhetsrisker
Att minska säkerhetsrisker är en av de högsta prioriteringarna bland IT-medarbetare det kommande året, med 30 procent svarande. Under 2022 fokuserar IT-teamen på taktiska prioriteringar, såsom att minska säkerhetsrisker och fortsätta att leverera på löften om digital omvandling.
- IT-medarbetare och ledare känner sig säkra på implementeringen av framtida teknik
När det gäller att anta ny teknik som exempelvis sakernas internet, IoT, och artificiell intelligens, AI, känner i stort sett alla IT-medarbetare, 91 procent och ledare, 93 procent, sig mycket förberedda i sina egna kunskaper och färdigheter för att utnyttja denna teknik.
- Väldigt få prioriterar de anställda
De lägst rankade IT-prioriteringarna i både USA och Storbritannien är relaterade till medarbetarnas upplevelse. Endast 16 procent av medarbetarna svarade att det var högt prioriterat att förbättra medarbetarnöjdhet och arbeta för att behålla medarbetare.
Undersökningen omfattade 200 personer inom IT i USA och Storbritannien. För mer information och för att ta del av undersökningen, besök Snows hemsida.