Den danska fintech-startupen Pleo rekryterar en ny svensk marknadschef med syfte att lyfta Pleos varumärke till nya höjder.
Målet är att fyrdubbla affären under 2021 efter ett starkt 2020. Den nya marknadschefen Jacob Häger flyttar till Stockholm från Seattle där han bland annat arbetat som Digital Marketing Manager inom e-handel. Innan dess var han varumärkeschef på Procter & Gamble för den nordeuropeiska marknaden.
Pleo är det nya betalkortet som förenklar företags bokföring och administration för att på så sätt frigöra tid och energi för mer värdeskapande arbete. Med hjälp av ett betalkort, kopplat till en egenutvecklad mjukvara slipper medarbetare lägga tid på onödig administration, vilket ger tid över att utföra det arbete de anställdes för. Det långsiktiga målet går dock längre än att ta bort hantering av kvitton. Pleos vision är att bidra till att höja motivationen på lång sikt:
– Tänk om vi tog bort allt det tråkiga på jobbet, så att vi alla kunde fokusera på det vi faktiskt är bra på. Idag läggs alldeles för mycket tid på pappersarbete och onödig administration, vilket inte bara är kostsamt för arbetsgivaren utan till och med får kompetenta personer att säga upp sig. Det här vill vi ändra på, säger Jacob Häger, marknadschef på Pleo.
Rekryteringen av Jacob Häger bygger på insikten om hur viktigt ett starkt varumärke är för företag i techbranschen, vilka historiskt fokuserat på rationella värden. Jacob har arbetat i sju år som Brand Manager på Procter & Gamble i Europa samt internationellt på de asiatiska och nordamerikanska marknaderna. Han menar att svenska startups har mycket att lära av konsumentvarumärken.
– Jag tror att varumärken måste lära sig att prata till människor, inte till organisationer. Att börja använda Pleo är ett visserligen ett företagsbeslut, men det är fortfarande individer som tar beslutet. Individer med känslor och värderingar, både på och utanför arbetet, fortsätter Jacob.
Pleo är integrerat med Apple Pay och Google Pay vilket gör det smidigare för anställda att använda det. Över 13 000 företag använder Pleo och bolaget finns i sex länder: Storbritannien; Tyskland; Danmark; Sverige; Irland och Spanien. Pleo har funnits på den svenska marknaden sedan 2018 och är backade av finansiärer som Kinnevik och Creandum.
– Vi ser en pågående attitydförändring. Många av de traditionella sätten att jobba utmanas och svenska företag ger allt större förtroende till sina anställda. Just förtroende är en viktig hörnsten både i Pleos egen verksamhet och produkt och vi utmanar gärna de traditionella processerna. Vi tror så mycket på den svenska marknaden att vi budgeterar för att fyrdubbla vår affär under 2021, avslutar Jacob Häger.