TikTok, den ledande plattformen för korta mobilfilmer, har nu öppnat sitt nordiska kontor i Stockholm, Sverige.
Kontoret ansvarar inte bara för att utveckla den svenska marknaden utan även andra nyckelmarknader i Norden.
TikTok har även fått Gold Standard-certifiering från IAB Sverige och anställer dussintals anställda utöver ledningspositionerna inom områdena marknadsföring, reklam och media.
I slutet av 2020 och början av 2021 anställde TikTok flera ledningspositioner inom områdena marknadsföring, reklam och media för att starta det nordiska kontoret i Stockholm. TikTok planerar även att anställa dussintals det kommande året. Kontorets huvudsakliga uppgift är att stödja varumärken, annonsörer samt små och medelstora företag att närvara och utveckla sin marknadsföring på TikTok. Man ska även öka kännedomen om plattformen i Norden. Liv Sandberg ansvarar för TikToks verksamhet i Norden i rollen som Managing Director, Global Business Solutions på TikTok Nordics.
– Sverige är ett kraftverk när det gäller teknologi och det nordiska teknikekosystemet blomstrar, så vi är mycket glada över att öppna ett kontor i Stockholm. TikTok har välkomnats med stor entusiasm och vi ser en stadigt växande trend där allt fler svenskar, både individer och annonsörer, använder appen för att låta sin kreativitet flöda, säger Liv Sandberg, Managing Director på TikTok.
TikTok är den snabbast växande och mest nedladdande appen i världen under det senaste året enligt Apptopia*. Plattformen har 100 miljoner aktiva konton i Europa. TikTok rankades i BrandZ topp 100 mest värdefulla globala varumärken 2020 i världen och i topp 10 i underhållningskategorin**.
– I pandemitider, kanske mer än någonsin, behöver vi innehåll i våra liv som åtminstone för ett ögonblick ger oss skratt och glädje. Vi har fantastiska kreatörer på den nordiska marknaden, som svenskarna Elvir Aljicevic och tvillingarna Iza och Elle med fler än fem miljoner fans världen över. Jag är mycket glad att mitt team och jag har nöjet att stödja utvecklingen av TikTok-communityt i Sverige och de övriga nordiska länderna, tillägger Liv Sandberg.
De nuvarande topp 5-kreatörerna i Sverige:
- Elvir Aljicevic – @elvir_aljicevic – 5,4 miljoner följare
- Iza och Elle Cryssanthander – @izaandelle – 5 miljoner följare
- Amanda Edmundsson – @amandaedmundsson – 2,7 miljoner följare
- Nathalie Danielsson – @nattid – 2,3 miljoner följare
- Theo Haraldsson – @theozofficial – 2 miljoner följare
TikTok kan idag också meddela att de har fått Gold Standard 1.0-certifiering från IAB Sverige, branschorganet för digital annonsering, som ett erkännande av sitt arbete för att kontinuerligt höja standarderna och tillhandahålla bästa möjliga reklammiljö för varumärkespartners.
– Vi är mycket glada över att ha fått ta emot denna betydande certifiering från IAB Sverige, och är mycket stolta över att veta att vi uppfyller flera strikta kriterier för att uppnå certifieringen. Vi arbetar outtröttligt för att säkerställa transparens för våra användare och skapa en säker miljö för varumärken, och denna certifiering är ett kvitto på att vårt arbete gör skillnad, säger Liv Sandberg.
TikTok delar IAB Sveriges åtagande att proaktivt minska risken för varumärkessäkerhetsfrågor, minska annonsbedrägerier och förbättra människors övergripande upplevelse av digital annonsering.
– TikTok är den första plattformen i Sverige som är certifierad och vi är mycket glada över att få deras stöd i vårt arbete för att skapa en mer hållbar framtid för digital annonsering. IAB Sverige lanserade Gold Standard 2020 som en viktig del av visionen om att driva positiva förändringar inom branschen. Genom att arbeta tillsammans som bransch kan vi uppnå mycket mer än vi kan ensamma. Vi kan upprätthålla gemensamma värderingar och bidra till att förbättra det digitala ekosystemet för alla parter, inte minst slutanvändaren, säger Charlotte Thur, VD, IAB Sverige.