Nordr storsatsar på digitaliserad nyproduktion och kundresa
Hon blir en av nyckelpersonerna i det fortsatta arbetet med att göra det enklare att köpa, äga och bo i Nordrs nyutvecklade bostäder.
Nordr har ambitionen att leda digitaliseringen av marknaden för nyproducerade bostäder. Trots att bostäderna är nya sker många moment under utvecklingen med låg grad av digitalisering, inte minst för den som vill köpa en bostad.
– Det finns en oändlig potential i att digitalisera och förenkla hela kundresan för kunden från köp till inflyttning och förvaltning. Vår ambition är att det inom kort ska vara lika enkelt att köpa och skräddarsy sin bostad som det är att boka, betala och anpassa en charterresa. Bostadsbranschen är på väg mot samma typ av transformation, säger Lisa Paulsson, som är systemvetare med lång erfarenhet av digitalisering, affärsfokus och förändring.
Hon kommer närmast från Blocket och har tidigare varit med om att bygga upp den digitala nischbanken Marginalen Bank.
Under pandemin har Nordr utvecklat helt digitala säljstarter, där kunderna deltar via länk. Samma teknik används för att erbjuda visningar och rådgivning. Några pilotprojekt har även genomförts, där en handfull kunder köpt lägenheter direkt på nätet – en möjlighet som kommer att erbjudas i flera projekt under 2022.
– Vi vill göra det enkelt att köpa sin nya bostad och kommer inom kort att lansera möjligheten att köpa bostad direkt i telefonen med bank id. Vår bedömning är att det finns en stor och växande grupp konsumenter som ser det som attraktivt, säger Pål Aglen, tillförordnad koncernchef.
Nordr har i flera projekt genomfört lyckade satsningar på smarta hem. I projektet Middelthunet erbjuds genomgående smarta hem av premiumkvalitet, vilket uppskattats av köparna. Nordr kommer inom kort också att göra det möjligt för alla köpare att specialanpassa sina bostäder och välja tillval helt digitalt.
– Alla våra beslut bygger på realtidsinsikter om egen portfölj och produktion. Nu bygger vi vidare med ett strukturerat grepp om att skapaa en helt integrerad kundresa. Medan många konkurrenter satsat delvis på utveckling av egna lösningar kommer vi att fokusera på integration av standardiserade lösningar och en tydlig strategi kring ekosystem. Vi ser fram emot fortsatt dialog med leverantörer som kan visa resultat och som har värdeskapande lösningar, säger Mikkel Nielsen, Nordrs direktör för digitalisering.