Emma Wistrand tar den nya rollen som varumärkeschef hos det statliga väg- och anläggningsföretaget Svevia.
Uppdraget blir att stärka Svevias varumärke med fokus på hållbarhet.
– Ett fungerande samhälle bygger på säkra och framkomliga vägar, vilket är Svevias huvuduppgift och något vi är specialister på. Samtidigt strävar vi efter att arbeta mer hållbart, minska utsläpp och erbjuda trygga, inkluderande arbetsplatser. Då vi är på väg att etablera oss på fler marknader behöver vi öka kännedomen om Svevia, både som leverantör och som arbetsgivare, säger Emma Wistrand, ny varumärkeschef på Svevia.
Svevia har en bred verksamhet inom vägar och infrastruktur, allt från att bryta sten till att göra vägbeläggningar, tillverka asfalten och lägga ut den, till att sköta vägunderhåll och parker. Företaget deltar också i byggandet av vindkraftsparker och sköter vägentreprenad åt vägföreningar och fastighets– och industribolag.
– Jag är stolt och glad över att få förtroendet att utveckla Svevias varumärke. Vi verkar inom en bransch som både har ett stort klimatavtryck och som präglas av en ”machokultur”.
Som statligt bolag har vi ett extra stort ansvar att leda förändringen av branschen, säger Emma Wistrand.
Emma Wistrand har tidigare varit kommunikationsansvarig för hållbarhet hos Systembolaget och för utbyggnaden av tvärbanan samt marknads- och försäljningschef på bokförlagen Natur&Kultur och Gothia Förlag.
– Emma har en bred kompetens, vilket är värdefullt när Svevia nu ska expandera. Hon har dessutom lång erfarenhet inom hållbarhet och är en uppskattad ledare. Jag är mycket glad över att hon vill axla den nya rollen som varumärkeschef, säger Sofia Eriksson, marknads- och kommunikationschef hos Svevia.
Emma Wistrand har varit anställd på Svevia sedan 2020 och kommer närmast från en tjänst som chef för PR och intern kommunikation. Hon tillträdde sin tjänst den 1 juli 2022.