Den här branschen behöver moderniseras för att vara seriös och trovärdig.
Det säger Helena Henriksson, vd i Bergnäset Ställningsmontage AB, som menar att säkerhet och seriositet måste vara A och O när det kommer till byggnadsställningar.
– Branschen behöver moderniseras både när det gäller kultur och beteende för att var seriös och trovärdig. Kunderna behöver inse vilka risker som kan följa om man anlitar oseriösa aktörer och ställa krav på sina ställningsleverantörer. Det förekommer prisdumpning och alltför många brister och man kan förvånas över att inte fler kunder ser det, säger Helena Henriksson.
Bergnäset ägs av NCC, men arbetar självständigt mot hela byggbranschen. Företaget verkar över två tredjedelar av Sverige och är etablerat på 13 orter, från Kiruna till Oxelösund plus i Dalarna och Värmland. Omsättningen uppgår till 475 miljoner kronor och företaget har 350 egna anställda plus 200 inhyrda. Verksamheten riktar sig till såväl byggbranschen som industrin. Det är fokus på fasad-, industri- och stämpställningar samt väderskydd.
Företaget är medlem i Byggföretagen, auktoriserad av branschorganisationen STIB och certifierat enligt ISO 9001 och ISO 14001.
– Det är stor skillnad att bara vara medlem i STIB och att vara certifierad, berättar Helena Henriksson, då certifiering kräver specifikt ledningssystem, högre kompetensnivå och årliga revisoner. Många kunder framhåller kvalitet och seriositet som viktigt, men missar alltför ofta att kräva STIB Auktorisation.
Utan säkerhet ingen affär
Och Helena Henriksson är tydlig med vad som krävs av branschen och vad hennes företag lever efter:
– Vi ställer samma krav på kompetens på inhyrda montörer som på våra egna. Det tar minst tre år för en lärling att bli behörig och fullfjädrad ställningsmontör. Vi följer noggrant alla lagar och regler på marknaden, vässar oss hela tiden och arbetar med stor öppenhet och långsiktiga kundrelationer och vi låter oss revideras varje år.
– En ambition för ett seriöst företag i den här branschen är att hjälpa kunderna till smarta lösningar som fungerar för olika yrkesgrupper som behöver komma till. Det är viktigt att veta vad ställningarna ska användas till och bygga efter förutsättningarna med kvalitetsmaterial från seriösa tillverkare. Bygger vi inte robust och säkert så har vi ingen affär.
Utvecklat ett eget system
En viktig del i moderniseringen är att jobba mera transparent och digitalt. Bergnäset har därför utvecklat ett eget system för hela affärsprocessen med en kundportal där företaget kan dela information och förenkla kundernas hantering av byggställningar. Det är tusentals ställningar som hanteras varje dag.
– Genom att arbeta ”seriöst och säkert från start till klart” kan vi leverera ställningslösningar som ger våra kunder trygghet och ökad produktivitet. Flexibla och kreativa lösningar och väl fungerande kommunikation är grundläggande, säger Helena Henriksson.
AV GÖSTA LÖFSTRÖM