Snart går en stor del av befolkningen på semester.
Men hur gör man för att koppla bort eventuell jobbstress och istället fokusera på att vara ledig?
Nu delar Nina Rapp, affärsområdeschef för Modern Work på Microsoft Sverige med sig av fyra enkla tips på vad man kan göra för att koppla bort jobbet under semestern samt mjukstarta återgången till arbetet.
”Det är oerhört viktigt att kunna få njuta av lite ledighet. Semestern är en tid för oss att ladda batterierna, koppla bort jobbet och komma ifrån stressen i vardagen – något som ibland kan vara lättare sagt än gjort. Genom att på ett smart sätt nyttja de tekniska lösningar som redan finns till hands i bland annat Teams och Outlook är det dock möjligt att förhindra eventuella
störningar på semestern”, säger Nina Rapp, affärsområdeschef för Modern Work på Microsoft
Sverige.
Fyra tips från Nina på hur du bäst kan koppla av under semestern
1. Stäng av jobbnotifikationer i mobilen
Notifikationer från Teams eller jobbmailen kan locka ens nyfikenhet till att ”bara läsa det mailet eller meddelandet i gruppchatten på Teams”. Det slutar med att du klickar igenom fler olästa meddelanden eller mail och plötsligt kickar jobbstressen i gång.
Det är därför viktigt att ha en tydlig skiljelinje mellan semester och jobb, något som
notifikationer i mobilen kan riskera att sudda ut. Det enklaste du kan göra är att avaktivera notifikationer från Teams och jobbmailen under tiden du har semester.
2. Aktivera ditt autosvar, men håll på detaljerna
Genom att aktivera autosvar på ditt jobbmail informerar du den som försöker nå dig att du
är ledig. Ur en säkerhetsaspekt är det dock viktigt att inte vara för utsvävande i dina autosvar. Det kan tyckas kul att dela informationen om att du ska till Thailand i två veckor, men ju mer information du delar med dig av, desto mer underlag får eventuella externa parter ta del av.
Det kan i sin tur öka risken för exempelvis phishing eller andra bedrägeri- eller intrångsförsök.
3. Utnyttja befintliga kunskapsbanker när du är borta
I Outlook kan du skriva flera automatiska svar – ett till personer inom din organisation och ett till personer utanför din organisation.
När det kommer till automatiska svar till ens kollegor är en vanlig företeelse att hänvisa till en annan kollega eller ens chef som inte är på semester.
Istället för att hänvisa till en person kan du testa att lägga in en länk till en Teams-sida eller något annat internt.
kunskapsbibliotek där både informationen och sakkunniga kollegor finns tillgängliga och som kan hjälpa den som har mailat dig.
4. Boka (inte) upp dig direkt efter semestern
Innan du går på semester kan det vara värt att tänka på dina första dagar tillbaka från
semestern. Det är viktigt att säkerställa en mjuk övergång tillbaka till jobbet genom att i den mån möjligt begränsa antalet möten under dina första dagar. Boka gärna upp tid i förväg för att exempelvis gå igenom inkorgen och komma i kapp i lugn och ro.
Genom verktyget Viva Insights, som finns i både Teams och Outlook, kan du bland annat boka in mötesfria block i din kalender. Verktyget hjälper även dig att boka fokustid, tid för lärande eller tid för att läsa mail proaktivt, aktiviteter som kan hjälpa dig att hitta balans i vardagen.