En majoritet, sex av tio, svenska kontorsarbetare vill kunna arbeta på distans så mycket som de själva vill när de väljer nytt jobb.
Andelen är högre bland föräldrar och särskilt för dem som har barn upp till fem år, där sju av tio vill ha en flexibel policy om distansarbete.
Det visar en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av molntjänstföretaget Citrix.
Möjlighet till distansarbete kommer att vara avgörande för arbetsgivare som rekryterar, enligt undersökningen. På frågan “Om du skulle söka nytt jobb idag, hur skulle du då förhålla dig till din nya arbetsgivares policy om distansarbete?” uppgav 62 procent av respondenterna att de önskar en policy hos sin nästa arbetsgivare som tillåter dem att arbeta så mycket på distans som de själva vill. Var tionde svensk kontorsarbetare skulle till och med välja bort arbetsgivare som inte erbjuder distansarbete på den anställdas villkor.
– Många har med anledning av pandemin jobbat på distans så pass länge att det är någonting de vant sig vid och uppskattar. Att en majoritet av svenskar vill ha en policy som tillåter distansarbete är en indikation om att detta behövs för att arbetsgivare ska vara attraktiva när de rekryterar. Dessutom medför möjlighet till distansarbete att arbetsgivare kan rekrytera från ett större upptagningsområde än om arbetet endast sker på kontoret, säger Peter Ericson, Sverigechef på Citrix.
För föräldrar är andelen som vill kunna arbeta på distans större – 64 procent jämfört med 57 procent för dem som inte har barn. Det är föräldrar med barn under fem år som i störst utsträckning önskar flexibilitet gällande distansarbete. I den gruppen uppger sju av tio, 71 procent, att de själva vill kunna styra över i vilken utsträckning de ska jobba på distans.
– För organisationer blir utmaningen att se till att de anställda har samma möjligheter och lika goda förutsättningar oavsett hur ofta de väljer att vara på kontoret. Arbetsgivare behöver noga se över vilka digitala plattformar och verktyg personalen behöver för att göra sitt jobb och vilka audiovisuella hjälpmedel som behövs för att hålla dem uppkopplade och engagerade, säger Peter Ericson.
Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Citrix under perioden 2–8 juni 2021. Totalt intervjuades 1016 sysselsatta personer i åldern 18-69 år.