Den växande byrågruppen Novas txd-byrå, Fyr Agency, expanderar med både nya uppdrag och fler anställda.
Nu ansluter Noa-veteranen Kristoffer Lybeck och den lovande talangen Lisa Jonsson till byrån.
Efter att bara varit i gång i ett drygt halvår har Fyr växt till knappt tio personer. Anledningen stavas en rad nya kunder som Sveriges kommunikatörer, Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA), Postkodlotteriet och Postnord genom ett strategiskt samarbete med de andra byråerna inom Nova-gruppen.
Med txd – total experience design – vill Fyr Agency skapa sammanhållande varumärkesupplevelser där ux, cx, ex (employee experience) och mx (multi experience) bildar en helhetsupplevelse.I Nova Sverige ingår byråerna Cloud Nine, Pineberry, Infunnel, Epinova, Fyr Agency och Singular Studios.
– Vi ser en fortsatt stor efterfrågan och är med i många pitcher. Parallellt arbetar vi nu med struktur och strategi för hela Nova-gruppen så att vi blir ett starkare team där vi kan dela erfarenheter, kunder och kompetenser inom hela gruppen. Något som både befintliga och nya kunder kommer att få stor nytta av, säger Michael Jäderlind, vd för Nova i Sverige.
Mode och media
Fyrs nya ux-designer Kristoffer Lybeck kommer från Noa Ignite där han har arbetat i tolv år. Han tar med sig erfarenhet av prototypdesign och ux-design. Lisa Jonsson är nyexaminerad från Södertörns högskola med examen i it, medier och design. Dessutom har hon läst modevetenskap på Stockholms universitet och grafisk formgivning på Berghs. Hon kommer också att arbeta som ux-designer.
– Vi har haft väldigt många sökande och valt ut nya medarbetare med stor omsorg. Kristoffer känner vi sen tidigare och vet att han är en av de allra bästa i branschen. Lisa Jonsson är nyutexaminerad, men hon har en portfolio som verkligen står ut i jämförelse många andra. Hon har också en stor potential att växa tillsammans med alla andra på byrån, som är seniorer med lång erfarenhet av branschen, säger Anna Stefansson, grundare och vd för Fyr.
Stark start
Tillväxten under byråns första halvår har varit god med en rad nya företag på kundlistan. Bland dem finns Postnord, Forsheda, Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA), Sveriges kommunikatörer och Postkodlotteriet. Kunderna kommer både från systerbyråerna i Novagruppen och från egna pitcher.
– Att vi lyckas locka många talanger beror på att vi kan erbjuda delägarskap, en attraktiv lönemodell och att de får bli en del av en nytänkande, strategisk byrå. Genom de nya rekryteringarna har vi nu intern kompetens inom alla våra områden men håller dörrarna öppna för fler talanger eftersom vi är i en expansiv fas, säger Anna Stefansson, grundare och vd för Fyr.
Total experience design som strategi
Total experience design (txd) är ett begrepp som nyligen lyfts fram som en viktig del i varumärkesbyggandet av undersöknings- och analysföretaget Gartner. Txd länkar samman de olika disciplinerna user experience (ux), customer experience (cx), employee experience (ex) och multi experience (mx). Genom att tillämpa txd kan Fyr skapa mer sammanhållna varumärkesupplevelser för alla som kommer i kontakt med kundernas varumärken. Det gäller både för externa användare, kundernas kunder och internt bland medarbetarna.
Sex bolag i Sverige
Förutom moderbolaget Nova Consulting Group AB består byrågruppen i Sverige nu av sex olika bolag:
– Singular Studios. En strategisk varumärkes- och designbyrå med tjänster inom varumärkesstrategi, strategisk design och strategisk exekvering.
– Pineberry. En av Sveriges främsta byråer inom digital datadriven marknadsföring med fokus på SEO, SEM och annonsering på plattformar som Google, Facebook, Amazon, Instagram och Youtube.
– Cloud Nine. En ledande svensk digitalbyrå som skapar, designar och utvecklar e-handelsplattformar.
– Fyr Agency. Skapar starkare digitala varumärkesupplevelser med total experience design som strategi.
– Infunnel. En av Sveriges främsta specialistbyråer inom marketing automation, CRM, digitala leads och digitalisering av kundresan.
– Epinova. Specialister på webb- och e-handelslösningar samt digitala kundupplevelser med Optimizely (tidigare Episerver) som plattform.
Bland Novas kunder i Sverige ingår C More, SEB, Granngården, Postnord, Permobil, Volkswagen, Sony Music, Houdini Sportswear, Bemz, Doktor.se, Cylinda, Visma, Efva Attling, Filmstaden, Mercedes och Tetra Pak.