Sara K Hällgren har rekryterats av digitala tillväxtbyrån Omniarch till rollen som Senior CRM Consultant.
Sara har en bred bakgrund genom arbete inom lojalitetsprogram, Customer Experience och digitala projekt inom retail, resor och finans. Har drivit eget men även arbetat för företag som Jula, Stena Line och mindre start-ups. Hon brinner för kundfokus och allt som kan förbättra kundrelationer och skapa mervärden.
Hur kom det sig att du valde Omniarch?
– Jag valde Omniarch för att jag tror på affärsidén och möjligheten att jobba i ett team ute hos kund för att driva försäljning och skapa mer datadrivna processer. Jag tror på långsiktighet och att verkligen se resultat under den tid som vi arbetar tillsammans. Tycker det är positivt att arbeta tillsammans med kollegor som varit ute i verkligheten med operativa roller och också är doers. Om man ska skapa ett superteam – så är väl detta receptet?
Hur viktigt är CRM i en e-handelsorganisation skulle du säga?
– CRM är det grundläggande – hur vi hanterar kunder i samtliga kanaler och att det finns en strategi bakom. Alla människor har lika värde men vi tillskriver olika kundsegment varierande värden. Det gäller att hitta strategin hur vi möter, konverterar och optimerar de olika kundgrupper som på olika sätt interagerar med företaget.
– Att jobba med lojalitet är en resa – inte en destination så det gäller att hela tiden mäta och utveckla relationer i både analoga och digitala kanaler. Beroende på vilken typ av kund du är, var du är i köpresan eller var du är i kundlivscykeln så skiljer sig behoven och förväntningarna åt. Ett framgångsrikt CRM arbete är ju att hitta den rätta strategin och fokusera på de insatser som krävs för att skapa en bra relation och upplevelse.
– E-handeln är bra på att optimera den digitala försäljningen och här tror jag att det finns vinster att göra ur ett kundperspektiv om man ser till hela kundresan med alla kontaktytor. CRM handlar om hela kundrelationen, inte bara om den digitala upplevelsen. Det gäller att hitta en bra balans så kommer både kundnöjdhet och affärer att utvecklas över tid.
Vad för spännande upplevelser bär du med dig sen innan du började på Omniarch, som format dig som person?
– Oj, hela livet har väl präglat mig till den jag är och det är jag tacksam över. Jag tänker att alla upplevelser faktiskt bidrar till nån form av insikt. Allt från att vara uppe på Kilimanjaro (knappt 6000 m höjd) och inse att hjärnan inte fungerar av syrebristen. Eller lättnaden att inse att det inte är en morrande björn utanför tältet under en ensamvandring (var bara en järv).
– Att ge anhöriga ett avslut via Missing People har gett mig många dimensioner på livet och samhället bortom konverteringsoptimering och marknadsföringsinsatser. Livet är innehållsrikt och spännande samt det bästa av allt; det kommer varje dag ny tid att spendera. Får jag välja så investerar jag i äventyr och upplevelser.