Går från Facebook Australien till utmaningen att organisera e-handel i ett verktyg
Sarah Stenquist är Nordenchef för online marketing automation-företaget Channable och även försäljningschef för DACH-området (Tyskland, Österrike, Schweiz) och Benelux. Hon kommer tillsvidare ha sin bas i Utrecht, Nederländerna.
Sarah Stenquist har omfattande erfarenheter från olika aspekter på e-handel och har under de senaste åren gjort en internationell karriär på området. Nu senast kommer hon från Facebook där hon varit placerad i Singapore med försäljningsansvar för Australien och Nya Zeeland. Dessförinnan arbetade på digitala marknadsföringsplattformen Criteo i Barcelona som försäljningschef Norden för att sedan flytta till Singapore och ta ansvaret för att utveckla bolagets aktiviteter i Australien och Nya Zeeland.
Channable är ett SaaS-företag (software as a service) som gör det möjligt för digitala byråer och annonsörer att optimera och exportera annonser till över 2500 olika kanaler, exempelvis Amazon, Google, Facebook men även andra Norden-specifika säljkanaler såsom Fyndiq, Prisjakt, Prisvis och Pricerunner. Verktyget möjliggör automatisering av den digitala marknadsföringen samtidigt som marknadsförarna enkelt kan uppdatera data i sina produktflöden, inklusive uppdatering av lagerstatus och pris i realtid. Vill du exempelvis marknadsföra en ny cykel i en mängd olika kanaler baserat på användare som visat intresse för cyklar kan du via Channables verktyg se till att dina annonser och erbjudanden når fram oavsett plattform och länkat till lagret så att inte slutsålda produkter marknadsförs.
Channables verktyg består av tre huvudfunktioner: Feed management, uppkoppling mot marknadsplatser, samt ett PPC-verktyg (Pay per click) för generering av dynamiska textannonser för Google Ads och Microsoft Advertising.
– Jag ser stora möjligheter för Channable i Norden. E-handeln har utvecklats under Corona och betydelsen av att effektivisera sin marknadsföring för att få ut mesta möjliga av närvaron på alla e-handelsplattformar blir bara större och större. Dessutom är det roligt att arbeta med Norden igen efter en massa år utomlands. En hel del av uppdraget handlar om missionsarbete där vi får visa alla nya möjligheter men också hjälpa våra kunder att utveckla sin e-handel, säger Sarah Stenquist i en kommentar.