Fyra av tio småföretagare har fått en mer flexibel vardag de senaste tre åren tack vare digitala arbetsverktyg, visar en undersökning från Visma. Coronakrisen och rekommendationer om hemmajobb och fysisk distansering har gjort att många företag tvingats tänka nytt kring hur man jobbar – även om många arbetade digitalt redan innan pandemin.
– Digitaliseringen har gjort det enklare än någonsin att driva och utveckla företag. Ju längre företaget har kommit i sin digitalisering, desto bättre rustade är de inför stora förändringar. Smart teknik gör det lättare att snabbt uppdatera sitt erbjudande och ställa om verksamheten, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.
Vismas undersökning visar att fyra av tio småföretagare, 44 procent, har fått en mer flexibel företagarvardag de senaste tre åren tack vare digitala arbetsverktyg för exempelvis bokföring och fakturering. Undersökningen visar också på en stor efterfrågan att kunna sköta sitt företag oavsett var man befinner sig. Två av tre småföretagare, 64 procent, tycker att det är viktigt att kunna jobba på distans.
– Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag. Att företagare kan automatisera sina arbetsprocesser och lägga mer tid på att utveckla affärerna är bra för Sverige – det innebär fler jobb, större skatteintäkter och bättre förutsättningar för att klara välfärden även i framtiden, säger Boo Gunnarson.
Enligt EU-kommissionens senaste Index för digital ekonomi och digitalt samhälle ligger Sverige bra till inom digitalisering. Indexet visar dock även att företagens förmåga att ta sig an digital teknik håller på att sakta in. Dessutom finns det ett betydande digitalt glapp mellan stora och små företag.
I Sverige finns i dag omkring en miljon registrerade företag, varav den stora majoriteten är små bolag med upp till nio anställda.