En ny rapport, “State of Workplace Technology” från Freshworks, visar att de flesta som jobbar med IT hatar programvaran de använder på jobbet.
Hur blev det så här? Som bransch är SaaS-världen nu tjugo år gammal.
Alla dessa år av programtillägg och uppdateringar har resulterat i sk bloatware för äldre SaaS-programvara. Att ständigt utöka funktionaliteten i ett försök att markera alla rutor på en CIO:s lista innebär att mycket SaaS-mjukvara idag är långsam, full av onödiga och oönskade funktioner och svår att använda. Studien visade att IT-proffs har i genomsnitt 14 appar på sin arbetsdator men de använder bara hälften av dem aktivt. De återstående apparna är bara distraherar och sänker systemets totala prestanda.
– Som bransch måste vi bli av med röran, lyfta medarbetarna och driva på produktiviteten med moderna verktyg som människor faktiskt vill använda. Det är dags för bloatware att försvinna, avslutar John.
När 60 procent av de som jobbar med att lösa it-problem hatar mjukvaran som de använder i jobbet har vi ett problem. Än värre är det faktum att de flesta lider i det tysta. Sjuttio procent av de intervjuade är tveksamma till att säga ifrån eftersom de inte vill ses som gnällspikar, tror inte att de komme
– De flesta av oss är målorienterade. Vi kan lätt bli frustrerade när något eller någon hindrar oss från att få som vi vill eller göra det vi vill. Ju mer frustrerade vi blir, desto mer säger vårt sinne oss att sluta med det vi gör och leta efter alternativa, mer effektiva sätt. När vi inte kan göra det slutar det ofta med att vi hatar processen eftersom vi instinktivt vet att den är trasig. Detta sammanfattar ganska väl delar av tekniken vi använder på våra arbetsplatser idag, säger John Crossan, Europachef på Freshwork.
Teknik ska göra saker enklare och IT-branschen behöver nya perspektiv.
Mer är inte alltid bättre när det kommer till teknik. När mjukvarupaketen ökar i komplexitet minskar användarnas tillfredsställelse – och det gör också tidsvinsten och kostnadsvinsten för företag. IT-team vill ha mjukvara som är enkel, snabb och bara fungerar. Alla uppdateringar bör vara meningsfulla och önskade fortsätter John.
Lösningen är enkel.
Nästan alla svarande i forskningen (94 procent) sa att deras företag skulle dra nytta av enklare programvara. Kraftfull, effektiv programvara behöver inte vara alltför komplicerad. Nästan två tredjedelar (63 procent) skulle föredra en enda mjukvarulösning för IT-tjänsthantering, i motsats till det nuvarande gemensamma landskapet med flera appar.