En ny undersökning från Oracle visar att trots att 72 procent av konsumenterna föredrar ett varumärke som är roligare än konkurrentens så är 95 procent av företagsledarna rädda för att använda humor i sina kundkontakter.
Konsumenter föredrar varumärken som sätter fart på skrattmusklerna –faktiskt i sådan omfattning att de hellre väljer ett märke som använder humor än tråkigare konkurrenter.
Den slutsatsen drar en ny studie gjord av Oracle Advertising and Customer Experience (CX) och Gretchen Rubin, femfaldig bästsäljande författare hos New York Times. I undersökningen deltog 12 000 personer i 14 länder och den visar att skratt är en genväg till konsumentens plånbok. Varumärken som använder humor för att skapa en unik identitet och relation med sina kunder belönas, medan mer konservativa och tråkiga företag halkar efter.
– Vi ser att företag alltmer använder humor i såväl marknadsföring som i direkt kommunikation med både nya och befintliga kunder. Om humorn används på rätt sätt har den en enorm effekt och skapar ett fantastiskt blickfång i en tid när alla slåss om konsumenternas uppmärksamhet, säger Sonia Schilling, chef för Oracle Advertising And Customer Experience – en sammanhängande serie av appar som används för att skapa och vårda varaktiga kundrelationer.
Särskilt yngre konsumenter uppskattar underhållande företag: 91 procent säger att de föredrar varumärken som är roliga men andelen är ännu högre bland generation Z (94 procent) och Generation Y (94 procent).
Konsumenterna vill skratta men cheferna vågar inte skämta
Oracles undersökning visar att folk överlag föredrar roliga företag. Bland annat säger 90 procent att de lättare kommer ihåg annonser om de är roliga och 77 procent är mer benägna att köpa något av en rolig och hjärtlig säljare.75 procent skulle följa ett varumärke på sociala medier om företaget lade upp roligt innehåll – och kanske ännu mer avgörande: 69 procent av de tillfrågade skulle öppna ett mejl från ett varumärke om ämnesraden var rolig.
Det låter som ett gyllene tillfälle för alla företag, men det är få chefer som föredrar en roligare kommunikation.
De tillfrågade företagsledarna i undersökningen säger bland annat att de visserligen tror att humor har en positiv effekt på både varumärkesvärde och försäljning, men trots detta väljer bara 20 procent av dem att använda humor i sina annonser, och bara 24 procent av företagsledarna använder humor i sina e-postkampanjer.
Anledningen är rädslan för att orsaka kontroverser med dålig eller missförstådd humor. 95 procent av företagsledarna vågar inte använda humor i sina kundrelationer och rädslan är befogad: 45 procent av alla tillfrågade i undersökningen säger att de har ”valt bort ett märke” för att de känt sig kränkta.
– Gränsen mellan klyschigt och roligt är väldigt tunn och det är nog därför som många företagsledare drar sig för att skoja. Samtidigt blir det mer och mer osäkert vad man egentligen kan skoja om. Det kan drabba ett företag hårt om det görs på fel sätt, säger Sonia Schilling på Oracle.