Den pågående pandemin har påskyndat digitaliseringen av vårt samhälle och skapat ett ökat fokus på individers förmåga att bedriva arbete och skola eller konsumera underhållning på distans.
Här är förutspåelserna för den fortsatta utvecklingen under 2022, från experter och ledare på det globala IT-bolaget Amdocs, som tillhandahåller mjukvara och tjänster till telekom- och medieföretag över hela världen.
En stor förändring för gamers
På samma sätt som vi har nått ett nytt normaltillstånd i konsumtionen av underhållning med streamingtjänster, tror Anthony Goonetilleke, group president of technology och strategiansvarig på Amdocs,att vi snart kommer att nå detta även inom spel. Han menar att fokus kommer flyttas bort från den överväldigande mängd alternativ som konsumenterna har idag, till nya affärsmodeller, prissättnings- och intäktsstrategier, samt unika paket för konsumenter. Det innebär att spelindustrin kommer genomgå ett skifte, likt det skifte som ägt rum för hur vi konsumerar TV-serier och filmer mot en spelmarknad baserad mer på prenumerationsbaserade streamingtjänster.
”I takt med att 5G fortsätter att växa kommer vi att se fler tjänsteleverantörer erbjuda unika “upplevelse”-paket. Ett av de områden vi kommer att se de mest betydande förändringarna i under 2022 är spel. Enligt vår forskning ökade onlinespelande dramatiskt förra året, där 49 procent av de tillfrågade sa att de spelar mer än före pandemin. 45 procent tillbringar också minst 250 kronor per månad på tjänster som PlayStation Plus, Xbox All Access, GamePass och Nintendo Online”, säger Avishai Sharlin, division president på Amdocs Technology.
AI avancerar med stormsteg
Molnleverantörer kommer bli ledande inom AI eftersom de tillhandahåller tjänster som organisationer inte kan utföra på egen hand. När demokratiseringen av dessa AI-program kommer till fler utvecklare och konsumenter kommer vi att se områden som ansiktsigenkänning, assistenter som Siri och Alexa integrerade i fler produkter än någonsin tidigare, menar Avashai Sharlin.
Dessutom tror Avashai Sharlin att vi kommer se robotprocessautomation (RPA) ha sin tid i rampljuset också, vilket skapar automatisering av mer komplexa processer än tidigare. Om den moderna AI-mjukvaran kan omvandlas till robotar, blir digital transformation enklare och fler repetitiva arbetsuppgifter kommer kunna utföras av robotar. Detta innebär att robotar kommer att få fler relevanta användningsområden.
Den nya generationens underhållningsföretag
Under 2021 blev filmer i kort format och socialt baserat innehåll oerhört populärt. Exempelvis lärde sig barn om aktiemarknaden på TikTok och influensers fick huvudroller i nyinspelningar av 90-talsklassiker på Netflix. Det väcker frågan vad Gen Z konsumerar mest inom underhållning, och vad den bästa blandningen av storbudgetfilmer och influenserbaserat innehåll är.
”Eftersom publiken fortsätter att dras till icke-traditionella sätt att konsumera media och underhållning, kommer social integration att vara nödvändig för alla större plattformar. Under 2022 tror jag att vi kommer att se socialt baserat innehåll bättre kombinerat med befintliga erbjudanden från jättar som Amazon och Apple TV. När användarna fortsätter denna förändring kommer influensers att fortsätta få mer makt”, säger Raman Abrol, general manager på Amdocs Media och VD på Vubiquity.