Anna Hansson blir ny chef för digitala desken på UR med ansvar för att utveckla UR:s digitala kommunikation.
Anna Hansson kommer närmast från en roll som COO (Chief Operating Officer) på KIT där hon ansvarat för att KIT:s kunder når sina effektmål genom kommunikation i sociala medier.
Anna har lång erfarenhet från att utveckla den digitala affären och skapa resultat för olika mediebolag som Bonnier Tidskrifter, Dagens Industri och Schibsted.
– Ett av UR:s strategiska mål är att utgå ifrån en digital mediekonsumtion, och genom rekryteringen av Anna Hansson stärker vi UR:s förmåga ytterligare inom detta område säger Sofia Wadensjö Karén, VD på UR.
– Annas erfarenhet av att arbeta med publicistisk verksamhet i dagens digitala medielandskap blir en värdefull tillgång för UR. Dessutom är hon en omvittnat uppskattad ledare med starkt utvecklingsfokus, fortsätter Sofia Wadensjö Karén.
UR:s digitala närvaro är inne i en spännande utveckling. Alla siffror pekar stadigt uppåt. En viktig framgångsfaktor är att arbeta tvärfunktionellt med användaren i fokus.
– Jag har ett stort intresse för och erfarenhet av kommunikation där människan är i centrum, vilket är extra viktigt för att lyckas i sociala medier. Att som chef för digitala desken få utveckla UR:s förmåga att nå ut till sina målgrupper på ett relevant sätt, och på det sättet bidra till UR:s viktiga uppdrag, är något jag verkligen ser fram emot, säger Anna Hansson.
I rollen som chef för digitala desken kommer Anna Hansson att ingå i kommunikationsledningen. Hon kommer också att bidra med sin digitala kompetens i leveransledningen samt i nära samarbete med programverksamheten.