Anna Hansson blir ny chef för digitala desken på UR med ansvar för att utveckla UR:s digitala kommunikation.
Anna Hansson kommer närmast från en roll som COO (Chief Operating Officer) på KIT där hon ansvarat för att KIT:s kunder når sina effektmål genom kommunikation i sociala medier.
Anna har lång erfarenhet från att utveckla den digitala affären och skapa resultat för olika mediebolag som Bonnier Tidskrifter, Dagens Industri och Schibsted.

Anna Hansson ny chef för digitala desken på UR. Foto: Privat/UR.
– Ett av UR:s strategiska mål är att utgå ifrån en digital mediekonsumtion, och genom rekryteringen av Anna Hansson stärker vi UR:s förmåga ytterligare inom detta område säger Sofia Wadensjö Karén, VD på UR.
– Annas erfarenhet av att arbeta med publicistisk verksamhet i dagens digitala medielandskap blir en värdefull tillgång för UR. Dessutom är hon en omvittnat uppskattad ledare med starkt utvecklingsfokus, fortsätter Sofia Wadensjö Karén.
UR:s digitala närvaro är inne i en spännande utveckling. Alla siffror pekar stadigt uppåt. En viktig framgångsfaktor är att arbeta tvärfunktionellt med användaren i fokus.
– Jag har ett stort intresse för och erfarenhet av kommunikation där människan är i centrum, vilket är extra viktigt för att lyckas i sociala medier. Att som chef för digitala desken få utveckla UR:s förmåga att nå ut till sina målgrupper på ett relevant sätt, och på det sättet bidra till UR:s viktiga uppdrag, är något jag verkligen ser fram emot, säger Anna Hansson.
I rollen som chef för digitala desken kommer Anna Hansson att ingå i kommunikationsledningen. Hon kommer också att bidra med sin digitala kompetens i leveransledningen samt i nära samarbete med programverksamheten.