Många företag och verksamheter har på senare år fått allt svårare att hitta bra kompetens.
En strategi som visat sig vara framgångsrik är att arbeta med employer branding och framför allt ser man stor skillnad när denna integreras i digitala rekryteringsprocesser.
Men hur kan detta göras på ett bra sätt i fråga om mer tillfälligt anställda, som projektanställda och konsulter?
De senaste årens pandemi har lett till ett ökat problem med matchning på arbetsmarknader runtom i världen, vilket märks genom att både arbetslösheten och antalet lediga tjänster ökar.
Många arbetsgivare upplever en brist på kompetens och svårigheter att behålla sina medarbetare. Företagen har därmed behövt lägga mer resurser på att attrahera och rekrytera ny personal.
Ett sätt att effektivisera det här arbetet och få kompetensen att komma till arbetsgivaren istället för tvärt om är att använda sig av employer branding. Bland annat visade LinkedIn Business i en undersökning att företag får runt 50 procent fler kvalificerade ansökningar för varje position som behöver fyllas. Det framgår också att det främsta hindret för kandidater i en anställningsprocess är att inte veta hur det är att arbeta i verksamheten.
Employer branding på den moderna arbetsmarknaden
En annan trend är att verksamheter idag har allt fler anställda med tillfälliga anställningsformer, bland annat som ett sätt att hitta ytterligare kompetens. Historiskt sett har företag dock inte inkluderat dessa anställningsformer när strategin för employer branding satts. När nu dessa har fått en mer central position i företagen blir det allt viktigare för företagen att investera i dem så att de stannar kvar.
För även de som har tillfälliga anställningsformer har idag fler valmöjligheter och kan därför ställa högre krav på sin arbetsgivare. Många av dem är dessutom i högsta grad medvetna om företagens värderingar och hur varumärket uppfattas. Som så många andra vill de jobba på företag som erbjuder positiva arbetsupplevelser, en inspirerande och stöttande arbetsmiljö och förmåner som passar deras anställningsform. En bra balans mellan jobb och fritid, möjligheten till hybridarbete eller goda utvecklingsmöjligheter är exempel på faktorer de tittar på.
Enligt en undersökning från Gallup är engagemanget för företaget och teamet man arbetar i av stor vikt för att avgöra om man stannar på en arbetsplats. Likaså handlar det mycket om vad företaget gör i fråga om sådant som vidareutbildning och kompetensutveckling. Både en trevlig arbetsmiljö och balans mellan jobb och fritid är viktiga faktorer vid val av arbetsgivare. Ordning och reda i form av försäkringar, betald semester och snabba löneutbetalningar är andra faktorer, och framför allt de lite yngre värdesätter mångfald och ett progressivt synsätt.
Företag behöver idag alltså kunna möta de här förväntningarna. Allt som syns utåt på sociala medier, hemsidan eller i intervjuer behöver reflektera detta – och förstås ha sin motsvarighet på insidan av företaget.
Digital rekrytering underlättar
Employer branding har även en viktig roll när man rekryterar via egna digitala rekryteringstjänster. Tekniken möjliggör för företag att både presentera sitt varumärke effektivt och enklare anställa de bäst lämpade. Jämfört med traditionella rekryteringar får företagen en bättre presenterad och mer relevant information om kandidater. Därmed behåller de kontrollen över både sitt varumärke och hur kandidaterna upplever processen.
Även de sökande upplever ofta mer kontroll när man använder digitala rekryteringsverktyg. De kan göra personliga profiler med AI-baserad feedback och kommunikationen med företaget är enklare. Båda parter kommer ha bättre koll på var i processen de befinner sig. En annan fördel är att en bra AI
kan minska risken för att mänskliga faktorer kommer i vägen vid rekrytering, enligt exempelvis en studie från Mälardalens Högskola. Därmed blir urvalet mer baserat på kompetens – och inget annat.
Ett exempel från verkligheten
De företag som arbetar på det här sättet kan nå ett bättre resultat. Ett bra exempel är ett internationellt hälsovårdsföretag som ville förbättra hur deras praktikprogram hanteras, så att de skulle bli mer effektiva i att välja ut kandidater och samtidigt spara på sina egna resurser i samband med rekryteringen.
Företaget började därför använda digitala tjänster, vilket bland annat innebar att de tog fram en lättanvänd webbplats där kandidater kunde ladda upp sitt CV och matchas med relevanta jobb baserat på erfarenhet, kompetenser och potential. Det gick även enkelt att söka till flera positioner samtidigt, vilket underlättade för kandidaterna. Sådant ger ett mer positivt intryck och stärker därför varumärket – vilket i förlängningen leder till fler sökande och bättre rekryteringar. Företaget fyllde också 120 praktikplatser utifrån 9000 sökande på bara fyra månader. De har av naturliga skäl fortsatt använda de digitala tjänsterna.
Jesper Molin, VD Norden för Magnit Global