Jon Ölmeskog, senast från Volvo Cars, går in med en designerroll i det Luleåbaserade techbolaget Spotin.
“För alla typer av komplexa system ligger användarvänlighet i fokus, och med den ett uppdrag som går ut på att all design både ska väcka intresse och samtidigt inte märkas.”
Spotin fyller gapet mellan digitalt innehåll och e-handel genom att tillhandahålla konsumenten en möjlighet till köp direkt i alla typer av contentsammanhang, såsom digitala magasin eller bloggar. De erbjuder delvis en så kallad on-pagecheckout. Företaget förser användare med en komplicerad lösning som bygger på utveckling sedan många år. För att nå ut till målgruppen inom mode och retail, läggs stor vikt vid användarvänlighet och design.
“Utmaningen ligger väl i att förmedla tjänstens alla appliceringsområden och samtidigt hålla intresset uppe hos en grupp vars uppmärksamhet inte ligger i själva produkten.
När vi skapat en service vars syfte är att göra internetupplevelsen mer lättillgänglig och estetisk tilltalande, vill vi ju att den tilltänkta målgruppen ska se de finesserna. Det är något vi tänker lyfta i alla delar av vår design.” Säger Kristoffer Karlsson, grundare och CEO .
För Jon handlar den grafiska identiteten om att ge redan genomarbetade idéer rättvisa. Samtidigt belyser han det farliga i att arbeta fram en design för ett bolag vars verksamhet du känner till väldigt väl.
“För Spotin vars system är väldigt tekniskt, krävs en genomgående användarvänlighet. Många gånger vill man belysa briljanta tekniska lösningar som målgruppen ändå kanske inte har nytta av att förstå. Där är objektivitet avgörande. Att omsätta teknik till känsla utan att det verkar splittrat eller saknar helhet, trots många beslut och ändringar under arbetets gång.” Säger Jon Ölmeskog
Jon tillträdde under januari 2022 och arbetar från Göteborg.