Som konsult kan du hamna i miljöer där det förekommer konflikter du måste förhålla dig till.
Det är inte okomplicerat. Tänk på det här när det pyr runt omkring dig.
Intressekonflikt, beteendekonflikt eller rollkonflikt. Konflikter finns på alla arbetsplatser och handlar om vitt skilda saker och tar sig olika uttryck.
Vissa är intensiva, stora och synliga, andra ligger under ytan och berör bara några få. Som konsult kan du bli placerad mitt i en konflikt utan någon som helst kännedom om historiken, grupperingar eller betydelsen av vad det bråkas om.
Hamnar du på ett uppdrag i en miljö där det visar sig finnas en konflikt av större eller mindre betydelse är det några saker du ska tänka på.
Först och främst ska du ha en nära kontakt med konsultchefen på rekryterings- eller bemanningsföretaget du är anställd genom. Den här personen finns till som stöd och rådgivning och har alltid ditt bästa som konsult i åtanke.
- Var lojal mot ditt uppdrag och din uppdragsgivare i första hand, lägg inte energi på annat om du inte absolut måste.
- Förhåll dig neutral – som extern kan du bli ombedd att välja sida men undvik det.
- Var tydlig – förklara din situation och varför du agerar som du gör.
- Kommunicera – se till att du har en dialog med din chef och uppdragsgivare.
- Anteckna – att kort skriva ner vad som sägs är ett bra stöd för minnet oavsett vad det handlar om