Med mångårig erfarenhet och bred kompetens hos våra duktiga tekniker på Svensk e-identitet är vi stolta över att kunna leverera alla våra tjänster med hög service, tryggt enkelt och säkert.
Vårt fokus ligger alltid på att göra det så enkelt och säkert som möjligt för kunden.
Det gör vi bland annat genom att anpassa våra leveranser efter kundernas olika behov och förutsättningar. Med skräddarsydda lösningar möjliggör vi säker inloggning i deras verksamhetssystem, tjänster och appar.
Våra klippor på leverans
När vi får positiv feedback från våra kunder vill vi gärna dela med oss av den. Maria Ahlstedt är en av våra högt uppskattade, tekniskt kunniga medarbetare och hennes namn lyfts ofta internt men också av kunder som uppskattar hennes arbete, trygga support och engagemang. För Maria och hennes kollegor på leverans- och supportavdelningen är kundens fokus alltid av högsta prioritet. Genom att lösa kundens önskemål med rätt förutsättningar, kunskap och tillförlitliga system på plats hos Svensk e-identitet blir implementeringsprocesser och leveranser smidiga och enkla ur kundens perspektiv.
Delade enheter i tjänsten var en utmaning för Alvesta kommun
Alvesta kommun är en av våra kunder som till stor del låter medarbetare arbeta med delade enheter i vardagen och det ställer extra höga krav på att inloggning i verksamhetssystem och appar sker säkert men framför allt användarvänligt. För Alvesta kommun blev lösningen Freja OrganisationseID och det var Maria och hennes nära kollega Tuong Huynh, från Svensk e-identitet som möjliggjorde implementationen. Så här säger Monika Karlsson, systemansvarig på Alvesta kommun.
”Duktiga tekniker hos er på Svensk e-identitet och oss på Alvesta kommun gjorde vår start väldigt smidig och snabb. Personalen ute är nöjda med inloggningsmetoden, den påminner lite om hur BankID fungerar så de snappade snabbt upp hur de skulle logga in i verksamhetssystems appen även när de använder sig av delade mobiltelefoner. Vi är mycket nöjda och hoppas att vi i framtiden kan använda den till fler appar och system, vi tar en sak i taget “
Det som inte syns men bara fungerar
Det är ganska många komponenter som behöver falla på plats vid en implementering av en tjänst i en organisation, och det är då vi låter proffsen få arbeta. De gör det där krångliga som vi andra inte behöver kunna för att det bara ska fungera.
Tre steg till Freja OrgID
Så här kan det exempelvis se ut om kunden ska implementera Freja OrgID, precis som Alvesta kommun gjort. Till att börja med behöver användaren installera Freja eID-appen på en enhet och skapa sig en personlig profil för att kunna nyttja Freja OrgID
För att sedan kunna använda Freja OrgID så behöver tre steg genomföras tillsammans med oss.
Steg 1: Bestämma användarkälla. Det finns ett flertal tillvägagångssätt som vi kan hjälpa till med, men de vanligaste är onPremAD eller AzureAD. Vi gör en integration mot användarkällan, via exempelvis SAML eller OpenID Connect. Detta görs för att hämta det attribut som ska identifiera användaren i OrgID, exempelvis en mailadress eller ett anställningsnummer. Användaren får en dedikerad länk till integrationen mot användarkällan där de får logga in, och får sedan scanna en QR-kod med sin Freja-app och godkänna att organisations-eID läggs till som en profil i appen.
Steg 2: Verktyg för att administrera användare: För att kunna administrera användare sätter vi upp verktyget Manage. Även här får användaren en länk för åtkomst till verktyget, men enbart utsedda administratör kan logga in. Via Manage-verktyget är det möjligt att lägga till användare, men verktyget används främst för att ta bort OrgID-profilen ur applikationen. Detta går även att lösa via anrop mot vårt API.
Steg 3: Integration mot önskad tjänst. Slutligen genomförs en integration mot den tjänst som i det här exemplet Freja OrgID ska användas för att logga in till.
Enkelt med en leverantör
Genom att kunna erbjuda samtliga av DIGG godkända e-legitimationer och e-signering som finns på marknaden idag agerar vi helhetsleverantör med skräddarsydda lösningar efter kundens behov och förutsättningar. Vi får ofta höra att det är enkelt att vända sig till Svensk e-identitet då är allt samlat på samma ställe och att vår support finns tillgänglig och bidrar med trygghet för kunden.
Varmt välkommen att kontakta oss!